1. září čeká naše hlavní město malá velká změna. Velká, protože se nejedná pouze o dílčí časové posuny spojů v jízdním řádu, ale zruší se 19 linek, které budou nahrazeny jinými linkami. A zároveň malá, jelikož srovnáme-li ji se změnou v brněnské MHD v roce 1995 – vlastně se velikostí srovnat nedá, v Brně se tehdy jednalo de facto o kompletní reorganizaci.
Jaké změny Prahu čekají? Celkově budou zrušeny 3 tramvajové (č. 15, 19 a 21) a 16 linek autobusových. Tyto linky budou ale nahrazeny jinými linkami, takže se není nutno obávat, že by nic nejelo. Zároveň zde bude 5 tramvajových a 38 autobusových tzv. metrolinek – ty tramvajové budou mít v pracovní dny (ve špičkách) interval 4-5 minut, ty autobusové 6-8 minut. Základním bodem těchto změn je méně linek s kratším intervalem, tzn. cestující nebudou muset ve špičce studovat jízdní řád, jelikož budou vědět, že jim to za pár minut pojede. Nejedná se tedy o nějaké velké rušení spojů, ale o jejich přečíslování pod jinou linku.
Také bude zrušena (mnohdy zbytečná) duplicita linek, kdy ty autobusové jedou několik zastávek souběžně s tramvajemi. Linky budou většinou zkráceny k první zastávce tramvaje, aby byl zajištěn přestup.
Všechny změny naleznete v souboru PDF na stránkách iDnes.cz.
Dá se předpokládat téměř s jistotou, že se 1. září najdou jedinci, kteří o změně nebudou vědět. Zde by mohl nastat onen chaos, o kterém média tak ráda píší. Těchto jedinců ale nebude mnoho, protože část cestujících se o změně dozví během druhé poloviny srpna, kdy má oficiálně začít informační kampaň. A pokud je někdo na dlouhé dovolené až do konce prázdnin, nemyslím si, že by se v jeho okolí nenašel známý, který ho o těchto změnách informuje.
Věřím, že i přes velmi rychlé (a možná i časově unáhlené) odstartování změn nakonec převáží přehlednost nad oním chaosem a že Pražané tyto změny přijmou s pochopením a dokáží si najít tu „svoji“ cestu.
Prosím všechny čtenáře, aby laskavě psali do diskuze jenom věcné připomínky a zbytečně tak naspamovali a nezahltili diskuzi, ve které by se poté ty důležité příspěvky ztratily.
Dodatek k diskuzi: Porovnávám MHD v Praze s MHD v Brně. To, co už v Brně existuje řadu let, se nyní snaží zavést i hlavní město. Říká se tomu přestupní systém. Něco jiného je zájem jedince a zájem čtvrtě. Samozřejmě, že každou změnou se někomu zhorší cestování. To je naprosto přirozené, nelze se zavděčit všem. Několikrát jsem byl v Praze a bydlel v oblasti Jižního města. Divil jsem se, kolik autobusových linek tu jezdilo v souběhu, mnohdy se lišily jenom jednou, či dvěma zastávkami. Máte právo to nazývat zmrzačením MHD, ale je to pouze zmrzačení z Vašeho pohledu. Většině lidí by ty změny měly přinést více užitku. Mch. proč by DP zaváděl změny, u kterých by si byl jistý, že mu přinesou úbytek cestujících? A vězte, že záleží především na DP, jestli se změny uskuteční, či ne.