Martin Vašek

Lepší Brno podle Kotziana?

17. 10. 2012 11:50:12
Brno se rozhodlo zpoplatnit ještě více noční rozjezdy. Tento článek doplňuje text J. Kelnara Brno není pro podlidi aneb sebreme peníze studentům a důchodcům.

www.e-salina.cz

Rady města Brna se včera začala zabývat možností uvalení extra poplatku na využívání noční dopravy. Lidé by si tak mohli připlatit 19,- za jednu jízdu autobusem (nebo 100,- za měsíc). Zatím to není 100%, definitivní slovo by mělo padnout dnes. Je nutné podotknout, že tento návrh podporuje celá vláda města, či-li i ČSSD.

A k čemu povede zavedení onoho poplatku? Brněnské rozjezdy jsou určitým pojmem, znají je lidé po celé republice – bohužel ne na dlouho, protože cestujících značně ubude – a ejhle, spoje budou nevyužívané a budeme je moct rušit. Noční doprava je mnohdy vytíženější, než denní spoje, místo zdražení by se stačilo zaměřit na černé pasažéry; ti stejně pojedou na černo i po zavedení poplatku, odskáčou to poctivě platící cestující. Nevyužívají ji pouze lidé jedoucí ze zábavy, ale i pracující lidé – a to se týká i rozjezdů od 0:00 do 4:00; vůči těmto lidem to lze opravdu nazvat buzerací, protože se naneštěstí nemají jak jinak dostat domů (kromě cesty autem či využitím taxi). Zvýší se počet cestujících, kteří místo MHD použijí v noci auto; bez šalinkarty by za MHD zaplatili 39,-; to už radši pojedou podnapilí autem, policie v noci stejně nepremává. Pokud se Brno chce tvářit jako město, pak noční doprava je „standard“ a nikoli „nadstandard“, jak uvedl pan Kotzian - nejenom kvůli pracujícím, kteří končí po půlnoci, nebo začínají před 4. hodinou ranní.

Existuje několik variant, jak se proti tomu můžeme ohradit. Zaprvé pokud ještě nevznikla skupina na Facebooku, pak ji zanedlouho někdo založí. To se bude velmi rychle a nenásilně šířit. Zadruhé se lze obrátit na ústavní soud – protože není spravedlivé, abychom v Brně platili za noční dopravu něco navíc, zatímco např. v Praze nic navíc neplatí.

Je několik cest, jak z DP vytáhnout nějaké peníze, ale nejedná se o zdražení jízdenek. Stačí se podívat na DPP (DP Prahy). Nemyslím si, že u nás by to bylo jinak, např. u firmy Snip (starající se o reklamy na vozidlech). Mezery jsou i na jiném místě: "Docela těžce nesu to, že mi tady magistrát pomalu brečí, jak na MHD nejsou peníze, ale máme tu 29 vozů za 60 mil/ks, zatímco se daly pořídit vozy za poloviční cenu. A za jednu 13T už by bylo dost peněz na těch 25mil na rozjezdy (které si Magistrát dobře vycucal z prstu). Za každé 13T by se daly koupit dvě tramvaje a nebo financovat 2 roky noční MHD a ještě by něco zbylo... Když neumí s penězi hospodařit, tak ať služí funkce" píše Martin Čežík na forum.bmhd.cz v diskuzi ke změně tarifu na nočních linkách. Podotýkám, že informace uvedené v citaci jsou pravdivé, tzn. opravdu by se daly pořídit 2 jiné vozy za cenu jednoho vozu 13T.

Jak vypadá podle p. Kotziana to lepší Brno? Dražší a bez dostatečné MHD. Jestli Vám přijde další zpoplatnění noční dopravy jako obrovský krok zpět, pak nejste sami.

Pokud nemáte Facebook, ani se nechcete obracet na ústavní soud, diskutujte (prosím slušně) pod tímto článkem; také můžete říct známým, ať sem taktéž napíší svůj názor. Tento článek (i s jeho diskuzí) bude zaslán p. Kotzianovi. Tak ať si má co přečíst.

Autor: Martin Vašek | karma: 17.06 | přečteno: 1416 ×
Poslední články autora