Jančura dále víří vody Českých drah

Není nutné s panem Jančurou ve všem souhlasit nebo s ním sympatizovat. Nicméně obdivuhodná je jeho odhodlanost bojovat proti státnímu molochu, který mu často házel (a hází) klacky pod nohy.

autor: Matouš Danielka, www.zelpage.cz

Bývalý ministr dopravy Pavel Dobeš stihl na konci svého působení dát vánoční dárek panu Jančurovi a potenciálně každému daňovému poplatníkovi. Ministerstvo dopravy poskytlo, po ročním naléhání ze strany RegioJetu, informace o tom, kolik doplácí na rychlíky.

ČD se pochopitelně brání, a také označily jednání p. Dobeše za „vadné“. Nic jiného jim nezbývá, jelikož kdo by chtěl zveřejnit své pofidérní hospodaření. Nevýhodou ČD je v tomto směru fakt, že jsou 100% vlastněny státem a v řádech miliard korun placeny tzv. z kapes daňových plátců.

Je to krok správným směrem, co se týče konkurence na železnici. A že taková konkurence může fungovat nejenom na stejné železnici, ale také na stejném nádraží, můžeme vidět ve Velké Británie. Na stránkách www.nationalrail.co.uk lze nalézt řadu zajímavých informací, konkrétně třeba mapku okolí Leedsu s vyznačenými jednotlivými společnostmi, které obsluhují dané tratě.

Pokud se podíváme na dotace, které (ať už jakákoliv) železniční společnost pobírá, zřejmě jen tak nezmizí. Principielně není špatně, pokud nějaká společnost pobírá dotace. Důležité ale je, aby všechny společnosti mohly pobírat za stejných podmínek stejné dotace (pokud již ta možnost je) a aby bylo možné soutěžit za daných podmínek jednotlivé železniční linky takovým způsobem, jak se to děje již v řadě případů v autobusové dopravě (převážně v integrovaných dopravních systémech). Což bohužel na nějakou dobu znemožnili hejtmani krajů, když podepsali dlouholetou smlouvu s ČD (v krajské dopravě). Zde nelze vinit ČD, LE či RJ z toho, že nějaké dotace pobírají. Tak je nastaven systém a jmenované společnosti pouze daný systém využívají.

Faktem je, že díky konkurenci se úroveň přepravy cestujících na trase Praha – Ostrava zlepšila. Kdyby se České dráhy ve svém hospodaření nemusely za nic stydět, jistě by jim nemuselo vadit ono zveřejnění. Nechme se tedy překvapit, co onen dokument od ministerstva dopravy obsahuje.

Více k tématu v článku iDnes.cz: Nejztrátovější jsou rychlíky Olomouc-Krnov. Na kilometr prodělají 225 Kč

 

Autor: Martin Vašek | pátek 4.1.2013 11:50 | karma článku: 16,20 | přečteno: 979x
  • Další články autora

Martin Vašek

Nekonečný populismus ČSSD

15.3.2013 v 16:04 | Karma: 34,47

Martin Vašek

Odvolat pracovníky vnitra je málo

19.2.2013 v 16:15 | Karma: 20,06

Martin Vašek

Stavba silnic v naší republice

17.2.2013 v 12:10 | Karma: 16,05

Martin Vašek

Volební právo není povinnost

23.1.2013 v 13:15 | Karma: 16,09

Martin Vašek

Volby na hrad: je už rozhodnuto?

7.1.2013 v 10:06 | Karma: 16,32

Martin Vašek

Červená se na horší časy?

8.12.2012 v 14:14 | Karma: 21,41

Martin Vašek

Kde vzít, ale nekrást?

31.10.2012 v 22:33 | Karma: 9,49

Martin Vašek

Lepší Brno podle Kotziana?

17.10.2012 v 11:50 | Karma: 17,06

Martin Vašek

Ta naše solidarita česká

29.5.2012 v 20:09 | Karma: 22,48

Martin Vašek

Nekvalitní potraviny od Poláků

5.5.2012 v 10:05 | Karma: 19,93
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1522x
- -