Optimální obtížnost maturity? Nedosažitelná.

V naší republice máme letos za sebou druhý rok státních maturit. Oproti loňským, které byly parodií na něco, co má být zkouškou po 13 letech strávených ve školních lavicích, se ty letošní zdají naopak moc těžké.

2011

V roce 2011 se rozběhly státní maturity. Pokud něco chceme nazývat maturitou, pak bychom měli z této množiny vyloučit právě loňské státní testy. V matematice byly některé otázky zavádějící, jiné (a to v těžší variantě) šly díky odpovědnímu archu (OA) vyřešit ještě před otevřením zadání (úloha s číselnou osou, které byla natištěna OA). V testu z českého jazyka jsme se potom mohli setkat s několika slovními úlohami z matematiky, které s českým jazykem měly pramálo společného. Zároveň před maturitou unikly zadání k ústní části maturity z češtiny. Na tehdy mé škole, gymnáziu na třídě Kapitána Jaroše 14 v Brně, ovšem pro nás učitelé vypracovali zadání nové. Jinak by ta maturita opravdu byla pouze fraškou. O úrovni těchto závěrečných zkoušek vypovídá i to, že na stejném gymnáziu „odmaturovali“ z matematiky (v nižší i vyšší obtížnosti) všichni studenti tercií.

V souvislosti s loňskými maturitami následně ještě poslali studenti brněnského gymnázia Matyáše Lercha dopis ministru školství, tehdy panu Dobešovi, v němž se zmínili o velmi lehké obtížnosti testů (a aby to bylo do příštích let napraveno).

2012

Ale zpět k letošnímu roku, ve kterém byly zkoušky nesporně těžší, než v tom minulém. Nejdřív bych něco napsal k „opravám“, pokud student protestoval proti výsledku. Jak uvedla některá média, nebude se znovu kontrolovat test, nýbrž se zkontroluje pouze hodnocení daného testu. Což je více, než trochu absurdní.

Za druhé, což souvisí s předchozím odstavcem, je špatně nastaveno hodnocení slohových prací. Především v nedodržení formy. To byl dle mého názoru největší kámen úrazu. Bohužel lidé, kteří slohovky opravovali, to nedělali dle vlastního rozumu, ale dle řady kritérií (tzv. škatulkování).

Za třetí je třeba se zamyslet (zde už, na rozdíl od 2 předchozích odstavců, nesouhlasím se studenty), jaký je rozdíl mezi lehčí a těžší úrovní obtížnosti maturity. Pokud si dám těžší variantu, nemohu očekávat, že to bude procházka růžovým sadem. I když loni to tak bylo. Zkrátka pokud si dám těžší verzi, musím se k ní něco naučit.

Nezávidím těm, kteří u maturity propadli. A nechci, aby se o (subjektivně) těžkých maturitách mlčelo. Je potřeba se ozvat, protože oproti loňských lehkým testům byl tohle šok. A není pravdou, že je lepší nevyčnívat z davu a dát si lehčí variantu. Ale je potřeba něco udělat pro to, aby si člověk úspěšné složení těžší verze zasloužil.

Autor: Martin Vašek | čtvrtek 14.6.2012 13:01 | karma článku: 10,31 | přečteno: 788x
  • Další články autora

Martin Vašek

Nekonečný populismus ČSSD

15.3.2013 v 16:04 | Karma: 34,47

Martin Vašek

Odvolat pracovníky vnitra je málo

19.2.2013 v 16:15 | Karma: 20,06

Martin Vašek

Stavba silnic v naší republice

17.2.2013 v 12:10 | Karma: 16,05

Martin Vašek

Volební právo není povinnost

23.1.2013 v 13:15 | Karma: 16,09

Martin Vašek

Volby na hrad: je už rozhodnuto?

7.1.2013 v 10:06 | Karma: 16,32

Martin Vašek

Červená se na horší časy?

8.12.2012 v 14:14 | Karma: 21,41

Martin Vašek

Kde vzít, ale nekrást?

31.10.2012 v 22:33 | Karma: 9,49

Martin Vašek

Lepší Brno podle Kotziana?

17.10.2012 v 11:50 | Karma: 17,06

Martin Vašek

Ta naše solidarita česká

29.5.2012 v 20:09 | Karma: 22,48

Martin Vašek

Nekvalitní potraviny od Poláků

5.5.2012 v 10:05 | Karma: 19,93
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1522x
- -